maandag 1 november 2010

Van Stitcheries, katoen en zijde….

Zoals ik al eerder schreef komen er allerlei ontwerpen voor Kerst in mijn mailbox, de een nog leuker dan de ander. Ik ben druk bezig met de 12 Days of Christmas, morgen komt de laatste aflevering al weer, maar ik loop ietsje achter ben ik bang. Want er komen meer leuke dingen binnen die ik niet wil laten lopen.

Zo zijn er een aantal quilters die gezamenlijk een project hebben gelanceerd “Stitching for Christmas” hier kun je er meer over lezen. Allemaal stitcheries, dus ik was meteen verkocht. Gelukkig waren er nog maar 3 afleveringen geweest toen ik dit project tegenkwam (inmiddels zijn het er 5), dus ik kon het nog wel inhalen. Toen ik begon bedacht ik dat ik deze keer maar weer eens DMC garen zou gaan gebruiken, daar had ik nog zo veel van en het is jammer om daar niets mee te doen. Normaal gebruik ik Venne katoen, toch echt mooier dan DMC, maar ja. De eerste 4 had ik vrij snel voor elkaar, dit zijn ze:

Toen kwam deel 5. Een krans van dennentakken met twee roodborstjes erin. Als garen werd een verloopgaren aangegeven. Eerst probeerde ik het met Venne, in één kleur, daarna met DMC. Ook hier had ik geen verloopgaren van. De krans werd niet mooi, noch met het ene, noch met het andere garen. Ik begreep waarom er een verloopgaren werd geadviseerd. Hiermee zou er leven komen in de krans. Nu had ik vorige maand een aantal zijden borduurgaren via internet besteld bij The House of Embroidery. Prachtige tinten, de een na de ander.

De kleuren waren prachtig, allemaal! Alleen de kleurnamen geven je al de kriebels om te beginnen, ze heten Bush, hydrangea, mango, camelia of berries en het mooie is dat dit ook fantastisch de kleur weergeeft. Een aantal van deze kleuren hebben ook nog eens een prachtig verloop. Ik had o.a. 3 groenen die erg mooi naast elkaar pasten en verlopend van kleur waren. Dus bedacht ik dat ik misschien met deze zijde wel het effect zou kunnen krijgen wat ik zocht. Hoe meer ik borduurde, hoe mooier ik het vond worden. Toen ik klaar was lag het blok er prachtig bij. Zo mooi dat ik me sindsdien afvraag of ik de andere blokken niet overnieuw moet maken maar dan met deze zijde.

Voorlopig denk ik er nog even over na….

Al surfend op internet kwam ik laatst op het blog van Helen (Hugs ‘n Kisses). Zij had een blok ontworpen waarvan het de bedoeling was dat je dit zou maken en doorsturen aan een quiltvriendin. Natuurlijk was het dan ook de bedoeling dat je zelf vervolgens ook een blok van iemand anders ontving. Een soort kleine Round Robin zeg maar. Ik vond het een aardig blok en heb het (natuurlijk) opgeslagen, maar ik was niet meteen van plan er iets mee te doen. Toen ik dit weekend een klein werkje zocht om mee te experimenteren, bedacht ik me dat ik dit blok nog had liggen. Ik wilde eens wat uitproberen met toegevoegde kleur en dit blok was daar uitermate geschikt voor. Het blok dus overgenomen op stof, ingekleurd met mijn aquarel potloden, met een natgemaakt penseel de kleur verspreid over de verschillende vlakken en daarna alles gestitched met bijpassende kleuren. Dit is het resultaat:

Voor een eerste poging vind ik het nog niet eens zo gek uitgevallen. Ik wil een volgend keer nog wat verder gaan en wat verschillende materialen gaan toevoegen. Helemaal eruit ben ik nog niet, maar dat komt vanzelf.

Nu morgen maar eerst een kijken wat de laatste aflevering van 12 Days of Christmas brengt, morgen middag heb ik mezelf een uitje naar een quiltwinkel in Best beloofd…….

1 opmerking:

Laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat je ervan vindt.