zaterdag 4 mei 2013

Wat groeit en bloeit en toch altijd weer boeit….

Tenminste mij dan. Ik zou niet weten wat ik moest zonder mijn planten en bloemen. Als ik mijn tijd liggend doorbreng kijk ik meestal naar BBC programma’s om te zien wat allemaal mogelijk is met tuinen, aaaaagh genieten is dat!
Nu het dan vaststaat dat we niet met vakantie kunnen en ik weer een beetje rond het huis kan scharrelen wil ik dan ook wat fleur in de tuin. Ik had het expres simpel gehouden, want een ander moet er dan voor zorgen tijdens je afwezigheid en je mag toch niet verlangen dat ze net als jij alle oude bloemetjes verwijderen en voor het slapen gaan er nog aan te denken dat een heel regiment potten, vaten en bakken nog water moet hebben, laat staan dat je daar ‘s ochtends een uur voor uittrekt.
Ik heb nog manden met heerlijk geurende bosviooltjes staan. Door de lange kou periode beginnen ze pas nu echt groot en vol te worden, dus die blijven voorlopig even, maar natuurlijk wil ik vlijtige liesjes, fuchsia’s, wat lavendel, een lading kruiden en niet te vergeten rode sundaville!
20130504_190635
Het is moeilijk om de open plekken die er nog zijn niet vol te zetten met van alles en nog wat. Het grootste gedeelte van onze tuin is niet wintergroen, dus op wat verdwaalde hellebori en een enkele scimmia staat er weinig boven de grond in de wintermaanden. Het gaat razendsnel, de ene dag zie je nog bijna niets en moet je goed kijken om de neuzen van de hosta’s te ontdekken, een paar dagen later ontvouwen de bladeren zich al. De natuur lijkt wel haast te hebben, zo snel gaat het.
20130504_190629
Waar je nu nog grond ziet staat het over een maand vol met enorme hosta’s in allerlei variëteiten. De hop groeit bijna 30 cm. per dag, we zagen hem net op tijd de sokken er in zetten en hebben hem los kunnen halen van de oude hortensia waar hij zo graag zijn ranken langs de takken daarvan vastklemt.
20130504_190623
Rondom de hortensia staan “blauwe” hosta’s. Deze zijn altijd later dan hun blonde of bonte soortgenoten. Als je heel goed kijkt kun de de donkerblauwe neuzen boven de grond zien staan.
Onvoorstelbaar dat over een maand dat helemaal vol staat met een enorme hosta.
20130504_190629
De vrouwenmantel komt voorzichtig weer op. Doordat ik een enorme hoop zevenblad in de tuin heb (met dank aan de buren om me heen die het niet bestrijden) probeer ik het zoveel mogelijk weg te krijgen. Helaas heb ik dat twee jaar geleden iets te rigoureus gedaan zodat ook een deel van mijn vrouwenmantel (waar ik enorm trots op was) daar niet meer tegenop kon. Nu spuit ik niet meer maar breng ik alles aan met een kwastje, zodat ik zeker weet dat alleen de bladeren van het onkruid het hebben.
Het begint al wat te worden. Morgen moet DH zingen in de St. Jan van Den Bosch. Ik ga niet mee en laat nou het tuincentrum open zijn, zodat ik de (voorlopig) laatste dingen kan gaan halen. Het belooft mooi weer te worden, dus wie weet…..
Tjuuuuuuuus,
 
Mac

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat je ervan vindt.