zondag 28 februari 2010

Naar Zwolle en verslaafd

Eigenlijk moet ik een andere kop maken, want het lijkt net of ik verslaafd aan Zwolle ben geworden, maar niets is minder waar. Ik heb trouwens haast niets van Zwolle gezien, op een straat met prachtige grote huizen, maar ook met een beetje moeilijk te begrijpen kunst na, dus om daar nu aan verslaafd te raken, neuh :)

Om nu niet meteen over van alles door elkaar te vertellen ga ik netjes van start. We (een quiltvriendin en ik) gingen dus naar Zwolle. Daar was “de Handwerkbeurs”. Nu kan ik me niet meer herinneren dat ik op een beurs was (ik ben bang dat het de Huishoudbeurs was en dan minstens 30 jaar geleden) dus alleen dat al deed me meteen “ja” zeggen op de vraag of ik meeging. Alleen, ‘n handwerkbeurs? Ik zag het al voor me, veel borduurwerkjes en een heleboel breiende dames, met van die truien die zo stijf gebreid zijn dat ze kunnen staan. Niets was minder waar.

Om te beginnen was het net zoiets als een schoolreisje. Brood mee voor onderweg en vol enthousiasme op stap. Het weer werkte niet erg mee, maar gelukkig regende het alleen wanneer we er niet doorheen hoefden. De rit ging voorspoedig, Quiltvriendin reed dus ik kon er lekker voor gaan zitten. In de buurt van Nunspeet hielden we een koffiestop bij La Place. Het was er niet druk, alleen achter ons stonden drie dames van onze leeftijd te gieberen alsof ook zij een uitstapje hadden. Zij gingen dus ook naar Zwolle. Samen met hen hebben we heerlijke koffie gedronken en zijn toen weer doorgegaan. De dames bleven nog wat buiten staan, want er was een nicotinegebrek ontstaan, naar bleek.

Bij de IJsselhallen bleek wat een goede ingeving het was van Quiltvriendin om de kaarten online te bestellen, er stond een enorme rij voor de kassa, maar wij mochten er gewoon langs. Het was druk, minder druk dan vrijdag werd er gezegd. En helemaal geen suffe breipatronen, ben je gek. Het was een openbaring voor me, zo mooi en modern zag de ene stand na de andere er uit. De hoeveelheid wol die te koop was werkelijk overdonderend. Het kleurenpalet was zo mooi en warm van kleur, er was voor iedereen wel wat te vinden.

Er waren stands waar je alles kon vinden voor het maken van sieraden. Niet alleen maar eenvoudige kraaltjes, maar een keur aan kralen, van hout via zilver naar allerlei materialen. Ik ben bijna een ekster want ik val op alles wat glinstert dus ik keek mijn ogen uit. Tot mijn grote vreugde vond ik nog een aantal FQ voor mijn Ursula. Het is erg moeilijk om aan mooie jacquard geweven stof te komen, dus ik heb alle FQ’s die ik zag meegenomen.

‘s Middags hadden we een workshop Fair Isle breien. Deze workshop werd gegeven door Miriam, ‘s werelds snelste breister klik. Dus wilden we snel eerst even nog wat eten voor we daarheen gingen. Snel was niet meteen wat je ervan kon zeggen. Quiltvriendin ging in de rij en ik wierp me vol doodsverachting met mijn rollator tussen de tafeltjes in de hoop dat ik op tijd zou zien of mensen opstonden van hun tafel. Het was erg druk, maar gelukkig lukte het me een tafel te veroveren.

P1050785
Na een heerlijk grote kom vol met vers fruit en een kopje koffie gingen we naar onze workshop.
We gingen een proeflapje breien voor de polswarmers waar we het patroon van kregen. In de eerste instantie was het wennen voor me, want het was jaren geleden dat ik breipennen had gebruikt, maar het is net als fietsen, je verleert het nooit. Sterker nog ik vond het zo leuk dat ik na afloop nog wat andere wol heb gekocht.

P1050792

Samen met een heleboel klossen Venne katoen, waar we ongegeneerd in hebben staan graaien op zoek naar kleuren die we nog niet hadden, had ik een leuke buit bij elkaar.

P1050795

We zijn tot het eind op de beurs gebleven, jammer genoeg met een lege portemonnee. Mijn geld was op en ook de pinautomaat was helemaal leeg, dus geld tanken was ook geen optie. We zagen nog prachtige quilts

P1050782 P1050783

strandstoelen die in stijl opgeknapt waren:

P1050784

en stonden te kwijlen bij de stand van mijn-eigen.nl. Zij doen in stoffenverf, maar dan een totaal andere dan de “gewone” stoffenverven. Er zijn prachtige dingen mee te maken, het ene nog mooier dan het andere. En ze geven nog workshops ook :)

P1050794

Om vijf uur werden we verzocht het pand te verlaten en ach, aangezien we niet de moeilijksten zijn hebben we daar maar gehoor aan gegeven. Quiltvriendin wist een prima restaurant in Oss – de Bovenmeester – en omdat een mens toch eten moet hebben we daar een tussenstop gemaakt. Het voert te ver om alles hier in detail te vermelden, maar mocht je ooit eens naar Oss moeten en je wilt er een hapje eten, ga dan naar de Bovenmeester, in het centrum, je zult vast net zoveel genieten als wij.

Rond 9 uur waren we thuis, ik was een beetje moe, niet eens zo veel. Natuurlijk wilde ik nog even mijn lapjes aaien en de rest van alles even bekijken. Toen ik mijn wol weer zag begonnen mijn vingers te jeuken, dus heb ik maar even de steken opgezet. Een tijdje later toen ik in bed lag, ben ik mijn breiwerkje gaan halen. Het ging nog goed in bed ook, dus dat weten we nu meteen weer. Ik heb vechtend tegen de slaap zitten breien en vanochtend om  08.00 uur (DH moest vroeg weg, dus vandaar) nam ik mijn breiwerkje mee aan het ontbijt.

Omdat ik problemen had met onze aansluiting heb ik mijn warme relatie met Ziggo maar weer wat sterker aangehaald, helaas niet met het resultaat dat ik had gehoopt.

Vanwaar dat verslaafd in mijn kopregel dan? Het is de wol en de techniek ik zweer het je! Die zorgen ervoor dat ik vandaag niets anders wilde dan alleen maar breien.

Ohhh vond ik nou toch maar snel dat doosje met tijd……

2 opmerkingen:

  1. Dag Mac,
    wist niet dat het zó letterlijk was, dat "verslaafd"..... maar uit je stukje begrijp ik dat het je inmiddels lukt in elke stand te breien ;-) . Pas maar op dat het niet ont-aard in allerlei aanvragen voor handgebreide garderobe-stukken.

    Groetjes,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om je blog te lezen en fijn dat je zo genoten hebt in Zwolle. Ik had er ook graag heen gegaan... wie weet de volgende keer :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat je ervan vindt.